Onbemand varen op kleine waterwegen in Limburg
De binnenvaart richting Noord-Limburg is vaak minder competitief ten opzichte van het wegvervoer omwille van capaciteitsbeperkingen op deze waterwegen (cfr. Sluizen Blauwe Kei) en de daarbij horende hoge personeelskosten (bemanningsvoorschriften, langere vaartijd). Binnen dit project onderzoeken we of het onbemand (autonoom of op afstand gecontroleerd) varen op de kleinere vaarwegen een economisch alternatief kan bieden.
Een transitie naar een duurzamer goederentransport dringt zich op. Er wordt sterk naar de binnenvaart gekeken om een hoger aandeel van het goederentransport voor haar rekening te nemen. Zo kan een duurzame modal shift worden gecreëerd. Een hefboomproject is nodig om nieuwe binnenvaartinitiatieven te lanceren, onder andere gerelateerd aan onbemande/autonome binnenvaart. Onbemande/autonome binnenvaart is close to market en dit project moet onderzoeken of er een aanzienlijk potentieel voor kostenbesparing en dus een economisch voordeel hieraan verbonden is. Hierdoor kunnen mogelijkerwijze ook kleinere schepen, die op kleinere waterwegen kunnen varen, concurrentieel met andere vervoersoplossingen zijn. Limburg kan hierin op Vlaams en internationaal niveau een voortrekkersrol nemen.
Kandidaat partners voor dit project:
Kandidaat lead partners
Kandidaat partners:
Kandidaat partner?
Stel je vrijblijvend kandidaat als mogelijke lead partner of meewerkende partner en kom zo in contact met andere geïnteresseerde organisaties. Ga de uitdaging aan om de strategie en inspiratie te vertalen in een concreet plan voor de Limburgse economie.