De provincie Limburg start de zoektocht naar 100 miljoen euro, zodat ze dankzij Europees geld over een budget van 300 miljoen beschikt voor de relance na de coronacrisis.
De provincie Limburg gebruikt de herstelplannen die ontstonden na de sluiting van Ford Genk om na de coronaschok een snelle relance te kunnen starten. Vanaf vandaag kunnen partners zich achterrelanceprojecten scharen, zodat de eerste in het najaar kunnen beginnen.
De Vlaamse regering maakte na de sluiting van Ford Genk een SALK-plan voor de provincie, wat stond voor Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat. Nu dat plan is afgelopen, volgt een SALKTurbo-plan, dat op Europees geld draait.
Het Limburgs bruto binnenlands product per inwoner ligt een vijfde lager dan het Vlaamse, waardoor het de enige Vlaamse regio is die aanspraak kan maken op Europees investeringsgeld. De komende jaren is er een Europees budget van 150 miljoen euro voor de provincie. De EU eist dat andere financiers dat bedrag verdubbelen. ‘De provincie Limburg maakt 50 miljoen euro vrij’, zegt Tom Vandeput, in het Limburgs provinciebestuur bevoegd voor economie.
De andere 100 miljoen euro moet komen van gemeenten, bedrijven en de Vlaamse regering. De provincie rekent erop dat een deel van het relancebudget van de Vlaamse regering naar de cofinanciering van de Europese projecten kan vloeien.
Zo loopt het relanceprogramma na de sluiting van Ford Genk naadloos over in de plannen om de economie na de coronaschok weer onder stoom te krijgen. ‘Van de 300 miljoen euro zou 90 miljoen naar duurzaamheid moeten gaan en 60 miljoen naar innovatie’, zegt Noël Slangen, de directeur van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Limburg.
Daarmee liggen de plannen in de lijn van de prioriteiten van het Vlaamse relancebeleid en van de Europese herstelplannen en de Green Deal.
*Artikel uit 'De Tijd', 22 januari 2021, Bart Haeck